Jak shrnout do několika bodů ty nejdůležitější praktické triky pro pěkné a působivé vystoupení? Možná by k tomu mohla sloužit prezentační abeceda.

Autentičnost – mluvte o něčem, v čem jste doma.
Bavit to musí zejména publikum – ale i vás může bavit připravit jim překvapení.
Cílem vašeho vystoupení by měla být akce. Co mají posluchači udělat po něm?
Časomíra – použijte stopky při trénování, ujistěte se, že víte, jak co trvá.
Délka vystoupení nechť nepřesahuje maximální dobu pozornosti: 18 minut.
Ďábel je skryt v detailu, použijte ho (ale s mírou) pro připoutání pozornosti a důvěryhodnost.
Energie předaná publiku se vrátí – buďte pozitivní a otevření.
Filosofování vynechte, i když jste filosof – nejlepší je uvést konkrétní příběh a vypíchnout ponaučení.
Garantujte pravdivost – předkládejte skutečné důkazy.
Historky a příběhy mohou hodně pomoci přitažlivosti sdělení.
Chyby přiznané a zpracované vám otevřou cestu k posluchačům.
Improvizace – nespoléhejte na to, že „pak na místě něco vymyslíte“, ve stresu to moc nepůjde.
Jedno téma – jednoduchost podporuje zapamatování i udržení pozornosti.
Konkrétní je vždy pochopitelnější než abstraktní, stavte na tom.
Laciné efekty (jen pro jů efekt nebo citovou manipulaci) vynechejte – pozornost ať patří myšlenkám.
Médium (kde jste, proč jste, jaká je to čest, že vám běží čas) nekomentujte.
Nahlas – trénujte svou řeč před zrcadlem nebo před parťákem, vyslovujte si ji nahlas.
Omluvy – neomlouvejte se za nepřipravenost.
Powerpoint – nezačínejte s ním, ale končete, je-li to opravdu potřeba.
Rozdávejte – jste tu vy pro publikum, ne oni pro vás.
Slidy – omezte jen na doplnění toho, co je nutné sdělit vizuálně, nedublujte ani neoslabujte řečené.
Škrtejte, škrtejte, škrtejte – největší účinek bude mít jednoduché, konkrétní sdělení.
Trénink nepodceňujte, podstupuje ho s někým přísným mimo obor.
Úvod – škrtněte, přeskočte rovnou k tématu.
Vizualizace – fotky jsou fajn, ale zkuste přinést něco fyzického, místo slidů předmět.
X – nejdůležitější proměnná je publikum: kdo vás bude poslouchat.
Y – angl. why = proč – dobře si prozkoumejte, proč by vás publikum mělo chtít poslouchat.
Závěr – nechte si své nejsilnější sdělení na konec, s ním posluchači odejdou.